HPV یک گروه بزرگ از ویروس هاست که سبب ایجاد عفونت پوستی می شود. معمولا HPV سبب رشد سلول های نامنظم یا زگیل در روی پوست می شود. امروزه بیش از 60 نوع از انواع HPV شناخته شده است. تعدادی از این ویروسها توسط تماسهای جنسی و معدودی هم توسط تماس های غیر جنسـ ی منتقل می شود. در روش منتقله از راه جنسی که بسیار شایع تر است این ویروس ممکن است سبب سرطان و یا تغییرات زمینه ساز سرطان شود. از مناطق شایع تر که این ویروس گسترش می یابد می توان ناحیه تناسلی در خانمها و اقایان را نام برد.
قابل ذکر است که این ویروس در مادر باردار در هنگام زایمان می تواند به جنین منتقل شده و سبب سپسیس نوزاد شده، با تظاهرات بالینی در ریه جنین ظاهر شود.

شیوع:
اکثر افرادی که فعالیت جنسـ ی بالایی دارند حداقل یک بار تجربه عفونت HPV را داشته اند. معمولا خودشان از این موضوع بی خبرند. در حال حاضر 20 الی 40 میلیون امریکایی آلوده به عفونت HPV منتقله از راه جنسـ ی هستند و فراوانی این عفونت همچنان در حال افزایش است.


علائم بالینی:
اغلب عفونت های HPV بدون علامت هستند اما برخی سبب زگیل های ناحیه تناسـ لی و یا نواحی مقعدی (بیشتر در مردان) می شوند. زگیل ها شبیه گل کلم رشد می کنند و به آسانی به صورت ورم نیز در می آیند. برخی زگیل ها سخت و خشن و برخی نرم و گوشتی هستند. معمولا بدون درد هستند اما با کوچک ترین تحریک امکان خونریزی دارند و سبب خارش و سوزش می شوند. زگیل ها معمولا کوچک؛ کمتر از 0.25 اینچ هستند اما زگیل های بزرگ (یک اینچ و حتی بزرگتر) هم دیده شده است که در اثر درمان نشدن زگیل های کوچک پدید می ایند. مکان های شایع در خانم ها لبیای مینور یا اطراف ورودی واژن و در اقایان پنیس می باشد. ویروس ها معمولا چند هفته تا سه ماه پس از ورود زگیل ها را سبب می شوند اما گاهی زگیل ها چند ماه یا حتی چند سال پس از ورود HPV ظاهر می شوند.

راه های پیشگیری:
عفونت HPV در اثر اصطکاک پوست با پوست در حین تماس های جنسـ ی انتقال می یابد و از آنجا که عفونت های HPV تناسـ لی معمولا بی علامت هستند در نتیجه پیشگیری کردن از این عفونت ها اغلب مشکل می باشد. روش های پیشگیری به قرار زیر است:

- اجتناب از تمام فعالیت های جنسی قبل از ازدواج (نداشتن تماس جنسـ ی از قبیل واژینال، آنال و اورال) مطمئن ترین راه برای اجتناب از آلودگی باHPV است.


- محدود کردن تماس جنسـ ی با شخص غیر آلوده که فقط با شما تماس جنسـ ی دارد.
- برای افراد فعال از نظر جنسـ ی باید روش های پیشگیری به طور صحیح برای به حداقل رساندن انتقال HPV به کار گرفته شود.


*** دقت: کاندوم مردانه که برای جلوگیری از انتقال سایر بیماری های منتقله از راه جنسـ ی STDs موثر واقع شده است در مورد HPV ناتوان بوده است. کاندوم زنانه وسیع الطیف تر می باشد.


- اگر شخصی مبتلا به عفونت HPV می باشد موظف است این عفونت را به شریک جنسـ ی خود هشدار دهد و اگر به تازگی متوجه این قضیه شده است باید شرکای جنسـ ی که در سه ماه اخیر داشته است را نیز مطلع سازد زیرا ان ها نیز هم اکنون مبتلا هستند.

تشخیص:

زگیل های ناحیه تناسـ لی تنها با ازمایش کردن آنها به دقت تشخیص داده می شوند. کارکنان درمانی با تجربه می توانند با نگاه کردن به موضع، وجود یا عدم وجود HPV را تایید کنند. پاپ اسمیر نیز تعیین کننده تغییرات سرطانی به علت HPV می باشد.


درمان:

هیچ درمانی برای زمانی که زگیل ها مشهود نشده است موجود نمی باشد و درمان در صورت مشاهده زگیل ها یا پاپ اسمیر غیرطبیعی می باشد.

درمان برای زگیل های ناحیه تناسلی شامل دو دسته ؛ در مطب و درمان موضعی در منزل توسط بیمار می باشد.


درمان های رایج در مطب یا کلنیک شامل:

*. فریز کردن زگیل ها توسط نیتروژن مایع

*. رزین پودوفیلن

این درمان ها مستلزم بیش از حداقل دو الی سه هفته زمان است. فریز کردن معمولا سریع ترین درمان است اما دردناک می باشد. بهترین درمان خروج زگیل ها با جراحی یا نابودی با سوزاندن و یا درمان با لیزر می باشد. درمان در منزل با پماد به صورت استعمال موضعی می باشد .